Friday, January 13, 2017

Hotspots Maastricht

Ik ben in de kerstvakantie met mijn vriend twee dagen naar Maastricht geweest en dit artikel deel ik mijn hotspots met jullie. Het was onwijs gezellig, we hebben lekker gegeten en gedronken en ook wat geshopt. Maastricht is echt een leuke stad met gezellige straatjes en aardige mensen, de stad heeft me echt verrast. Vandaag deel ik een aantal leuke plekjes die we bezocht hebben!

We sliepen in het Hampshire designhotel. Het hotel heeft een ideale locatie, namelijk in de wijk Wyck. Je loopt zo van het station Wyck in, waar een aantal leuke winkeltjes zitten. Van het hotel is het ongeveer 5 minuutjes lopen naar het centrum, dus dat is heel goed te doen. Je hoeft alleen Wyck door te lopen en de brug over te steken, en je bent er al! De eerste paar hotspots zijn dus in Wyck, want daar begonnen we toen we in Maastricht aankwamen. Terug naar het hotel. Het is een modern hotel met vriendelijk personeel. Onze kamer was vrij luxe, met een groot losstaand bad en een aparte regendouche. Het enige wat me enigszins tegenviel was het ontbijt, de standaard dingen zoals broodjes en fruit waren er wel maar het is niets in vergelijking met bijvoorbeeld NH hotels of Hilton hotels. Nu moet ik zeggen dat ik ook altijd erg uitkijk naar een luxe ontbijt in het hotel, als je minder kieskeurig bent dan ik zal dit geen probleem zijn voor je. Al met al is het een goed hotel dat ik zeker aanraad als je een keer in Maastricht wilt overnachten!

De leuke bakkerij Bread & delicious had ik van tevoren opgezocht. Ik ben nogal een TripAdvisor junkie, ik loop niet snel een restaurant o.i.d. binnen als ik niet weet wat er op de menukaart staat. Dit zaakje had goede beoordelingen en lag pal tegenover ons hotel. Hier hebben we heerlijk gelunched. Het is een bakkerij die leuk is ingericht en waar een lunchroom in zit met een stuk of acht tafeltjes. Niet zo groot dus, maar echt een aanrader als je een plekje kan vinden! De prijzen zijn prima, zeker als je nagaat dat alles vers en zelfgemaakt is. Ik had een heerlijk stukje kaasquiche en zelfgemaakte limonade. Echter zijn de porties niet bijster groot. Heel erg was dat niet, want toen paste er nog een frambozen taartje bij! Je kunt hier ook high tea's doen, dat deden de mensen naast ons en dat zag er ook heerlijk uit.

Toen we Wyck aan het verkennen waren liepen we per toeval langs Caravela delicatessen. Ik zag er Pastéis de nata in de vitrine liggen, dus je snapt dat mijn interesse gewekt was! (Mocht je die niet kennen: dat zijn overheerlijke Portugese gebakjes. Er komt binnenkort een recept van online dus stay tuned!) Het bleek een Portugees delicatessenwinkeltje te zijn, waar ze allerlei Portugese producten verkopen. Denk aan een aantal soorten olijfolie, kaas, wijn, echt van alles. En dus allemaal uit Portugal. Ik vond het erg leuk om even rond te snuffelen. Dit winkeltje is ook zeker geschikt om een cadeautje uit te zoeken, ik denk dat je veel foodies gelukkig maakt met een lekkere wijn of olijfolie.

De rest van de eerste dag hebben we door het centrum van Maastricht gelopen en wat gewinkeld. Gewoon in ketens zoals Hollister en Lush, dus dat is het noemen van hotspot niet echt waard, aangezien die op veel plekken zitten. Overigens was de Lush sale wel erg chill, omdat er veel producten 50% korting hadden. De sale is nog steeds bezig, dus als je daar interesse in hebt, ga even langs de dichtstbijzijnde Lush! 's Avonds hebben we tapas gegeten bij La Bodega. De locatie en sfeer zijn erg gezellig en het personeel was aardig. Van het eten was ik iets minder onder de indruk. Het meeste was lekker maar sommige dingen waren nogal droog. De zelfgemaakte sangria, de spinaziekroketjes, kaaskroketjes, groenten a la plancha en Spaanse kaas waren wél heel lekker. Overigens zijn er ook genoeg vlees of vis gerechten als je dat wel eet, maar met alleen vegetarisch eten hebben ze ook genoeg keus.

De tweede dag bezochten we het Natuurhistorisch museum. Een studenten kaartje kost €5,60 en dat is het zeker waard. Hier zie je o.a. skeletten van de Mosasaurus, een grote dinosaurus die vroeger rondom Maastricht zwom. Verder zie je hier een uitgebreide collectie opgezette dieren, fossielen en uitleg over hoe de aarde is ontwikkelt vanaf de oerknal tot de mens. Hier ben je zeker anderhalf uur tot twee uur zoet.

Na een bezoekje aan het museum, liepen wij langs Patty 'n Bun voor een late lunch. We hadden op Instagram gezien dat ze hier super grote milkshakes verkochten en die wilden we wel proeven. Overigens is dit meer een zaakje om snel te lunchen of iets af te halen, het is namelijk vrij klein en kil ingericht. Als je gezellig een burger wilt eten, kan je beter naar bijvoorbeeld Burgerlijk, dat zit in Wyck. De milkshakes en de frietjes waren lekker, de burgers hebben we niet gehad maar die zullen ook vast lekker zijn. Ze hebben overigens ook een vega optie dus dat maakt mij weer blij!

Toen we terugliepen vanaf Patty 'n Bun naar het centrum, kwamen we langs Festen. Dit is echt een super leuke winkel en ik ben blij dat we deze per toeval tegenkwamen. Ze verkopen hier van alles: woon artikelen, sieraden, posters, boeken en er zit ook nog een kleine lunchroom in. Hier kan je rustig een halfuurtje rondlopen. Ook deze winkel is ideaal als je een cadeautje zoekt.

We liepen terug naar Wyck om nog even wat te eten voordat we aan de lange treinreis terug begonnen. Cucina 50 zat naast ons hotel en zag er gezellig uit. Deze pizzeria is heel sfeervol ingericht en ze hebben een ruime keus aan (vegetarische!) pizza's en pasta's. Ik koos voor de pizza met kaas en ui, hij was lekker maar een tikje aan de droge kant. M'n vriend had de pizza met spinazie en ei en die was wel echt enorm lekker. De prijzen zijn echt gemiddeld en je krijgt ook nog eens korting als je student bent! Dit gezellige restaurantje is echt een aanrader.

Dit waren dan mijn hotspots van de stad Maastricht. Ik vind Maastricht echt een leuke stad, met haar vriendelijke mensen en gezellige straatjes. Het enige nadeel is dat het maar liefst drieënhalf uur met de trein is vanaf hier...nouja, als ik er dan weer ben geniet ik er extra van!

Ben jij wel eens in Maastricht geweest? Heb je nog hotspots die hier niet bij staan, maar het zeker waard zijn om te bezoeken?

4 comments:

1. Aaah hoe leuk is het om dit te zien! Ik ben afgelopen zomer (ahum.. 'zomer', want 3 dagen alleen maar regen gehad) ook geweest en herken zoveeel!

ReplyDelete
  2. Ik ben er nog nooit geweest maar vind dit enorm leuk om te zien omdat ik er zeer graag eens naar toe wil!

3. Zo leuk! Ik ga aankomend weekend een weekendje naar Maastricht, oh my die milkhakes!

4. Ik ben in Maastricht geboren en werk er nu weer. Maastricht is heerlijk. De mensen zijn ook heel gezellig (inclusief vreselijk accent xD) en er zijn veel leuke kleine zaakjes te vinden.