Monday, May 29, 2017

Reisdagboek en hotspots Rome

Met Pasen ben ik samen met mijn vriend een paar dagen naar Rome geweest, dit was een verlaat verjaardagscadeautje van hem. Voor mij was het extra leuk omdat ik afgelopen periode op de universiteit het vak Geschiedenis van de Oudheid heb gevolgd en dus veel geleerd heb over Rome en haar geschiedenis. We hadden het geluk dat we heerlijk weer hadden en in drie volle dagen hebben we heel veel gezien van Rome. Ik heb het onwijs leuk gehad, en vandaag deel ik met jullie mijn foto's en tips voor hotspots.

We vlogen om 6:55 vanaf Rotterdam. Voordat het 12 uur was, waren we al in onze kamer. We sliepen bij een B&B genaamd Residenza del Principe vlakbij Termini, die ons prima is bevallen. We waren dus al vroeg in de stad en het was prachtig weer. Op onze eerste dag wilde ik graag een paar mooie plekken zien, maar ook op ons gemakje door de stad lopen, zeker omdat we dus een korte nacht hadden gehad. Eerst bezochten we de Trevi fontein, en ik stond er echt versteld van hoe mooi en indrukwekkend deze in het echt is. Daarna keken we bij het Pantheon, hier zijn we nog niet naar binnen gegaan vanwege een lange rij. Wel gingen we lunchen met uitzicht op het Pantheon, ik had ravioli. Let hier wel op dat je eigenlijk meer voor het uitzicht gaat zitten dan voor het eten, die toeristische restaurantjes hebben vaak niet het beste eten.

We zijn via het Pantheon naar Piazza del Popolo gelopen. Dit is een groot plein vlakbij de Spaanse trappen. Hier staat een mooie fontein en je kan hier ook omhoog lopen, langs de weg staan allemaal palnbomen. Aangezien het 30 graden was maandag, besloten we dat maar even niet te doen en bewaren voor een andere dag.

Na even uitgerust te hebben in onze B&B, kochten we bij een supermarktje wat brood en lekkere dingen en gingen we naar het park bij Vila Borghese. Een groot park met allemaal beelden, en in de Vila zelf hangt een grote kunst expositie van bekende meesters. We hebben in dit park heerlijk gepicknickt en daarna nog een ijsje gehaald in de straat naast onze B&B.

Ik ben zelf nogal een Tripadvisor junkie, maar de app Stay is ook heel handig. Hier kan je je gps aanzetten en dan zonder internet een kaart gebruiken die je laat zien hoe dichtbij je bij restaurants etc. bent. Heel handig! Ik zette de optie ''ín de buurt'' aan en zag dat er vlakbij onze B&B een van de oudste ijssalons van Rome zat, namelijk ''G Fassi''. Deze moest natuurlijk uitgetest worden en is goedgekeurd! Ook zeker niet duur als je het  vergelijkt met dure toeristische ijssalons, voor 2,- hadden we twee bolletjes met zelfgemaakte slagroom. Mocht je bij Termini in de buurt zijn, ga even langs!

De volgende dag regende het helaas en gingen we op bezoek bij het Colosseum en het Forum Romanum. Dit was door het weer een beetje glibberen, maar wel heel leuk om te bezoeken. Overigens kochten wij onze tickets voor alle attracties van tevoren: voor het Colosseum en het Forum Romanum kan je op de officiële site kaartjes kopen. doe je dit ergens anders dan wordt je sowieso afgezet, en doe je dit op de plek zelf, dan sta je makkelijk drie uur in de rij. Bespaar geld en tijd en doe het van tevoren!

Toen klaarde het weer een beetje op en kon ik deze mooie foto van het Colosseum maken. We zijn hierna omhoog geklommen naar waar keizer Augustus heeft gewoond, echt gaaf dat je daar gewoon kan lopen. Sowieso een gek idee dat je loopt waar mensen 2000 jaar geleden ook al liepen.

De rest van de dag hebben we door Rome gelopen. We zagen onder andere een groot gebouw dat gebouwd was voor een keizer, een aantal fonteinen en wat plekjes uit Angels & Demons (die film vind ik echt leuk, haha). Ook gingen we nog een keer langs de Trevi fontein en gingen we nu het Pantheon zelf in, omdat het minder druk was. We lunchten bij een heerlijke pizzeria die echt bijna naast de Trevi fontein zit, maar die wel aardig personeel en lekker eten heeft, wat in Rome lang niet altijd vanzelfsprekend is. Ik had een pizza met champignons en mijn vriend eentje met verse spinazie. We deelden ze samen met een fles wijn en het was echt heerlijk! 's Avonds gingen we Trastevere in, wat iedereen een leuke wijk lijkt te vinden maar wij vonden er vrij weinig aan.

Op onze laatste dag bezochten we het Vaticaan! Again: koop alsjeblieft van tevoren kaartjes, want je wil echt niet bij de toeristen die drie uur in de brandende zon stonden te wachten horen. Binnen heb ik geen foto's gemaakt, want het was allemaal erg mooi maar op foto's komen de schilderijen echt niet tot hun recht.

We liepen via het Vaticaan naar de Engelenburcht en brug. En ja, deze kende ik ook via de film haha.

We liepen toen naar Piazza Cavour, een supermooi plein/parkje met allemaal palmbomen. Hier haalden we een lekker broodje (met gegrilde courgette en pesto) om in het park op te eten.

Op onze laatste dag wilde ik nog heel graag omhoog lopen bij Piazza del Popolo. Vanaf hier had je een prachtig uitzicht over Rome!
Dit vind ik een van de mooiste foto's die ik heb gemaakt in Rome. Ik zou hier zeker langsgaan als je in Rome bent. Het uitzicht is prachtig en we hadden geluk dat er op dat moment een bandje speelde, dus we hadden ook leuke muziek op de achtergrond. Hierna gingen we op zoek naar een lekker restaurant om onze trip af te sluiten. We wilden naar een vegetarisch restaurant, dat ik had uitgezocht via Tripadvisor, maar dat bleek dicht te zijn. Per toeval liepen we langs Hosteria del Mercato, en hier hebben we heerlijk gegeten. Als voorgerecht namen we gefrituurde courgettebloemen met kaas.

Dit is echt een geweldig restaurant! Ze hebben hun eigen biologische supermarkt, slager en patisserie. Je proeft dus wel dat het eten heel vers is. Het restaurant is ook heel leuk ingericht, met veel planten en marmeren tafels.

Ik nam als hoofdgerecht gegrilde aubergine, mozzerella en tomaat. ZO lekker! Je proeft echt dat het eten vers is. Mijn vriend had Cacio e pepe, dat is een bekend Italiaans pastagerecht met kaas en peper. Hier proefde ik ook van en dit was letterlijk de lekkerste pasta die ik ooit gegeten heb. Binnenkort wil ik zelf een poging doen om dit te maken. Lang verhaal kort; ga hier zeker eten als je in Rome bent! Genoeg vega opties maar ook pizza en vleesgerechten.

Na een ontbijtje was het weer tijd om naar huis te gaan. We vlogen om kwart voor twaalf naar huis en waren rond de middag weer in Nederland. We hebben het echt heerlijk gehad, ik was nog nooit in Rome geweest maar wat een mooie stad is het.

Nog wat algemene tips:

• Koop een metrokaart, die dingen kosten geen drol en het metrosysteem is ontzettend handig. Bij elke attractie zit wel een metro in de buurt. Het is handiger om van je verblijfplaats naar een plek te gaan en vanaf daar veel te lopen, dan dat je alles moet lopen. Zeker als het warm is.
  • Koop je kaartjes van tevoren! Is hierboven al uitgelegd, maar doe het gewoon :)
  • Vegetarisch eten is prima te doen in Rome, bijna elk restaurant heeft wel vega pizza's en pasta's. Ik heb nergens echt moeten zoeken naar vegetarische opties.
  • Vermijdt de toeristische restaurantjes en zoek van tevoren iets leuks uit op Tripadvisor of Stay!
Dit was mijn reisverslag en hotspots van Rome, ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen! Laat me weten of jullie nog goede tips hebben!