Monday, September 18, 2017

Reisverslag Zakynthos: prachtige stranden en heerlijk eten

Nu het hier in Nederland vreselijk weer is, lijkt het me een goed moment om even weg te dromen naar een andere bestemming...en samen met mij terug te kijken naar een prachtige plek in Griekenland, namelijk Zakynthos! Ik verbleef met mijn vriend 8 dagen in Limni Keri, vandaag laat ik je alle mooie plekjes zien.

Allereerst: Limni Keri is een klein kustdorpje op het eiland Zakynthos. De twee toeristische steden op Zakynthos zijn Laganas (ongeveer 6km van Limni Keri) en Zakynthos stad (ongeveer 12km). Wij kozen bewust voor dit kleine dorpje omdat het lekker rustig is en niet zo super toeristisch. We verbleven in Villa Theodora: prima appartement, niet zo veel aan op of aan te merken. Van het personeel was ik overigens niet echt onder de indruk. Vanaf ons balkon keken we uit op de bergen en op een klein stukje van de zee.

We kwamen aan om 11 uur 's ochtends, na even omkleden lagen we na 3 minuutjes lopen heerlijk op het strand. Het fijne aan Limni Keri is dat het strand  in drie stukjes is verdeeld: strand met bomen, een stuk zonder bomen en een stuk zandstrand. We vertoefden dus mooi in de schaduw af en toe als het even iets te warm werd. Vanuit de baai heb je prachtig uitzicht op links en rechts de bergen, en recht voor je neus zie je Marathonisi island: een onbewoond eiland waar schildpadden hun eieren leggen.

We begonnen onze vakantie gelijk goed 's avonds bij restaurant Mythos, dat vanaf de baai gezien rechts op de bergen lag, op een paar minuten naar boven lopen. We zijn hier nog een keer teruggekomen aan het eind van onze vakantie, want wát een geweldig restaurant was dit. Ongelooflijk lekker eten, ontzettend behulpzaam personeel...en tsja, dat uitzicht is ook niet verkeerd. Ik at hier zelfgemaakte gnocchi met zeevruchten (bij wijze van uitzondering) die echt super lekker was!

Deze foto vat mijn humeur deze vakantie aardig samen: intens genieten. Van het weer, van het uitzicht, van mijn vriend (mag ook gezegd worden) en van het heerlijke eten en drinken natuurlijk. Cheers op een leuke vakantie, of in het Grieks: Yamas!

Dineren met dit uitzicht, dat kennen we in Nederland niet. Ongelooflijk mooi! Je ziet hier goed hoe Limni keri eruitziet; een haven en dan het strand met daarachter het dorpje. De berg die je hier tegenover ziet, hebben we later in de vakantie ook beklommen.

Vanuit het hele eiland kan je excursies maken naar Marathonisi island voor een tientje en dat hebben we dus ook gedaan. Dit is beschermd natuurgebied, dus je hebt ongeveer een paar meter strand het eiland op, voordat er een hekje staat. De foto spreekt voor zich: blauw water, wit strand, echt een bounty eilandje. Hier hebben we ongeveer een uur gezwommen en gelegen.

Hierna gingen we met de boot verder langs de grotten van Zakynthos. Het was echt prachtig en hier hebben we ook nog even vanuit de boot gezwommen en gesnorkeld. Duiken kon je ook doen, helaas waren we allebei verkouden (in de zomer ja, typisch weer) dus dit konden we niet doen.

Zoals ik al zei is het een klein dorpje en zit er dus geen grote supermarkt. Prima, want die kleine supermarktjes hebben ook allerlei lekkers. Lokale feta en watermeloen salade samen met een fles lokale witte wijn vormden een prima avondmaaltijd! Ik vind het altijd leuk om specialiteiten te proberen van de plek waar ik ben, deze wijn is in Keri gemaakt, wat het stadje naast Limni Keri is.

We wilden ook graag iets ''actiefs'' doen op de vakantie. Zo grappig, de eerste paar dagen hadden we echt zoiets van ''oke, we willen iets doen'' en daarna wilden we eigenlijk vooral lekker op het strand liggen. Toch wilde ik graag een stukje de berg oplopen om een mooi uitzicht te krijgen. Dat bleek nogal een opgave, aangezien er overal privé villa's en huisjes stonden waar we de weg niet op mochten. Toch viel het me op dat er één weg was die precies naar een mooi uitzichtpunt liep...dus deden we alsof het ''No entry'' bord niet opviel en slopen we de weg op. En we werden getrakteerd op dit prachtige uitzicht. Wauw! Dit is dus precies tegenover de foto die ik in het restaurant maakte. Hier zie je ook goed hoe de zee overloopt van kleur. Echt prachtig.

Onze vakantie bestond dus vooral uit zwemmen, aan het strand liggen, boeken lezen, 30 seconds spelen en lekker eten en drinken. Deze ijskoffie was een welkome verkoeling, want ondanks dat het eind augustus was, was het boven de 30 graden. Het pizza restaurantje waar we deze pizza aten hebben we twee keer bezocht, want deze pizza was écht super lekker!

We zijn ook een keertje met de bus naar Zakynthos stad gegaan. Die is eigenlijk de naam ''stad'' niet waard: het centrum bestaat vooral uit taveernes en toeristenwinkels. Wel staan er ook schattige huisjes, zoals deze, en is de Dionysus kerk echt mooi om te bezoeken. Leuk voor een uurtje dus, maar daarna heb je het wel gezien. Ik zou dan ook aanraden om vooral een leuk dorpje uit te zoeken met een mooi strand, want je hoeft echt niet per se dicht bij een stad te zitten.

De laatste echte dag in Zakynthos begon ik nogal vroeg, ik liep namelijk om kwart voor 8 al het strand op. Ik had namelijk privé yoga op Marathonisi island! Hier had ik super veel zin in, er hingen op het strand posters dat je dit kon doen en op een onbewoond eiland yoga doen leek me heerlijk relaxed. Met een bootje ging ik samen met de yoga lerares naar het eiland, hier ben je binnen tien minuutjes. Ik voelde me even een expeditie Robinson lid, toen ik m'n rugzak in de boot gooide en naar het eiland vaarde.

Ondanks dat het zand echt overal tussen kruipt, was yoga wel heel fijn op het eiland. Ik werd niet afgeleid door m'n telefoon, geluid of andere mensen en ik had echt even een moment voor mezelf. Na de les hebben we nog een tijd in het water gestaan en gekletst totdat het eiland langzaam ''wakker'' werd.

Onze villa had een felgele kleur en mooie roze bloemen als klimop. Je snapt het...daar moest ik mee op de foto. Zeker toen ik ook toevallig mijn zonnebloemen jumpsuit aanhad, die matchte met de muur. Dit is overigens een van de weinige keren dat ik make-up droeg op vakantie: alleen als we 's avonds uit eten gingen en het was al afgekoeld, vond ik het leuk om me iets op te maken. Ik draag de laatste tijd sowieso heel weinig make-up, en zeker op vakantie als je toch de hele dag op het strand ligt, is dat nergens voor nodig.

We sloten onze vakantie af zoals we hem ook begonnen: bij Mythos! Dit is echt by far het beste restaurant van Limni Keri en we hebben hier uitgebreid gegeten. Ik had de risotto met spinazie en zalm (nogmaals: bij wijze van uitzondering, normaal eet ik nooit vis) en die was echt heerlijk. Ik hoop niet dat jullie mijn enthousiasme al zat zijn, haha.

Als toetje ging ik voor gegrilde ananas met ijs en bosvruchten. Dat was wederom mega lekker, dit ga ik thuis ook een keer maken!

Op de eerste avond viel me al op dat er een gigantisch hemelbed bij het restaurant stond. Na het eten zat ik behoorlijk vol, dus voordat we een toetje bestelden wilde ik nog even uitbuiken...en dat hemelbed uitproberen. Nou daar lag ik dan, met m'n wijntje en uitzicht op het eiland...wat een afsluiting van een heerlijke vakantie!

Nog even een paar algemene Zakynthos tips:
- neem een zwembrilletje mee, anders branden je ogen echt weg van het zoute water.
- wij vlogen met handbagage wat betekent dat je geen grote vloeistoffen mee naar huis mag nemen. Als het even kan, vlieg met ruimbagage en neem een stuk of 3 flessen wijn en olijfolie mee naar huis! You won't regret it.
- Ga niet naar Laganas. Gewoon niet doen. Wij zijn er nadat we Zakynthos stad hadden bezocht eventjes geweest en zijn na 5 minuten weer naar ons eigen dorp gegaan. Een grote poel van toeristenwinkels, superdrukke stranden en dronken Britten: daar word je echt niet blij van.
- Een scooter, quad of auto huren is geen overbodige luxe. Zo kan je makkelijk naar andere plekken op het eiland komen. Wij deden dit niet, maar zo kan je bijvoorbeeld de parfum boerderij, olijfoliefabriek of wijnplantage bezoeken.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om deze foto's van mijn vakantie te zien! Ik heb het echt heerlijk gehad op Zakynthos. Ik ben nu alweer aan het nadenken over waar ik volgend jaar heen wil, haha. Ben jij wel eens op Zakynthos geweest?

2 comments:

1. Wat een heerlijk verslagje met mooie foto's! IK wil ook nog wel een keer naar zakynthos.

ReplyDelete
  2. Even proberen of ik nog antwoord krijg: wij gaan eind augustus naar Zakynthos en zijn grote foodies. Mythos heb ik genoteerd maar weet je nog de naam van het pizzarestaurant?